Barcelona
It was the first time that we met

Barcelona
How can I forget

The moment that you stepped into the room
You took my breath away

Barcelona
La musica vibro y e Ilanos unio

And if God is willing
we will meet again some day


Mijn eigen handige tips / My own tips & tricks

***************** MUST READ **************

1) Klik hier voor mijn eigen bedrijvenlijst waar je geen Spaans nodig hebt om bij te werken, ideaal om te starten!/ My own list of companies where Spanish is not required, ideal to start!

2) Klik hier voor veelgestelde vragen over werken, wonen en leven in Barcelona / FAQ - in English as well

** Ook super handig **

1) Hier algemene tips / General Tips & Tricks

2) Baan? Belangrijk advies bij het zoeken: lees dit eerst voordat je begint!

3) Woning? Belangrijk advies bij het zoeken: lees dit eerst voordat je begint!

4) Kamer? Belangrijk advies bij het zoeken: lees dit eerst voordat je begint!

5) Zoek hier meteen een baan door "Dutch" OF "Holandes" OF "Nederlands" in het eerste vak in te vullen en "Barcelona" in de tweede!





Direct looking for jobs on biggest job site in Spain

6) Grootste huizenaanbod/ Biggest offer of houses in Barcelona

7) Loquo, van kamer via banen tot meubels / Loquo: from rooms via jobs to furniture in Barcelona

8) Stage in Barcelona lopen? Klik hier voor een up to date lijst!

en natuurlijk....

9) Spaans leren! Echte aanrader is Versión Original *: goed, betrokken, kleine klasjes en heel erg betaalbaar! En midden in het centrum (om de hoek bij Placa Catalunya)! Learn Spanish here at the best language school in Barcelona! (*mail me voordat je een cursus gaat volgen voor eventuele kortingsacties!/send me a mail before you start a course for a possible discount!)

10) Zit je na het lezen van mijn blog (gebruik eerst de zoekfunctie a.u.b.) nog met een vraag over wonen/werken/leven in Barcelona? Dan mag je me mailen via e_mabel AT yahoo.com. Ik help je graag op weg.... maar mails met hele algemene vragen (daar kan ik niet zo veel mee) en mails met CV's (ik ben geen arbeidsbureau) worden niet beantwoord.

© Mabel at BCN, 2004.

Niets van deze website mag worden vermenigvuldigd of openbaar gemaakt door middel van druk, microfilm, fotocopie, plaatsing van teksten en/of afbeeldingen op andere websites of op welke wijze dan ook, zonder voorafgaande schriftelijke toestemming van de auteur/maker.

Tuesday 6 March 2012

Fabeltjes over Plaça Sant Felip Neri - Barcelona

Als jij van je wandel- of fietsgids (een officiële gids herken je aan de taal: het examen moet namelijk deels in het - vloeiend - Catalaans worden afgelegd) te horen krijgt dat op dit pleintje de gaten in de muur van executies zijn, dan mag je meteen je geld terugvragen en deze gids publiekelijk te kakken zetten.

Waarom? Ook ik had dit jaren geleden bij een tour gehoord (ik zal de naam niet noemen) en bij het weerzien met dit pleintje, bleef ik rillingen over mijn rug hebben. Totdat ik een artikel las over dit pleintje waar "historicus" Nick Lloyd uitlegt dat géén van de executie verhalen waar zijn. Ik was super verbaasd en sprak daarom met hem om het 100% zeker te weten:

"Geen van de executieverhalen is waar. Natuurlijk is het onmogelijk om te weten dat hier nooit executies werden uitgevoerd, maar feit is dat de verhalen van de executies tijdens de Spaanse Burgeroorlog gewoon niet waar zijn. Het is ongelooflijk hoe vaak je deze verhalen hoort en leest. Eén iemand schrijft het op internet en het het wordt zo klakkeloos door anderen overgenomen...."

Maar wat is dan het echte verhaal? Het echte verhaal is dat er op 30 januari 1938 een bom op het kerkje op het plein viel. Het kerkje was echter omgetoverd in een weeshuis en de meeste slachtoffers waren dan ook kinderen die gevlucht waren uit Madrid. Toen de reddingswerkers bezig waren de slachtoffers uit de puinhopen te halen, viel er nog een bom.... Franco en co hebben toen het verhaal van de executies verzonnen. Eén versie is dat de anarchisten hier 200 priesters hebben doogeschoten. Helaas vonden er wel priesters de dood door de anarchisten, maar dat gebeurde op een andere plek.

Meer informatie (en een video, wel in het Catalaans) vind je hier.

Zo, ik kan weer (enigszins) opgelucht adem halen op Plaça Sant Felip Neri.

P.S. Zin in meer Barcelonese geschiedenis? Nick is te bereiken via nick.iberianature@gmail.com of via 00 34 663 476 009

No comments:

Blog Widget by LinkWithin