Barcelona
It was the first time that we met

Barcelona
How can I forget

The moment that you stepped into the room
You took my breath away

Barcelona
La musica vibro y e Ilanos unio

And if God is willing
we will meet again some day


Mijn eigen handige tips / My own tips & tricks

***************** MUST READ **************

1) Klik hier voor mijn eigen bedrijvenlijst waar je geen Spaans nodig hebt om bij te werken, ideaal om te starten!/ My own list of companies where Spanish is not required, ideal to start!

2) Klik hier voor veelgestelde vragen over werken, wonen en leven in Barcelona / FAQ - in English as well

** Ook super handig **

1) Hier algemene tips / General Tips & Tricks

2) Baan? Belangrijk advies bij het zoeken: lees dit eerst voordat je begint!

3) Woning? Belangrijk advies bij het zoeken: lees dit eerst voordat je begint!

4) Kamer? Belangrijk advies bij het zoeken: lees dit eerst voordat je begint!

5) Zoek hier meteen een baan door "Dutch" OF "Holandes" OF "Nederlands" in het eerste vak in te vullen en "Barcelona" in de tweede!





Direct looking for jobs on biggest job site in Spain

6) Grootste huizenaanbod/ Biggest offer of houses in Barcelona

7) Loquo, van kamer via banen tot meubels / Loquo: from rooms via jobs to furniture in Barcelona

8) Stage in Barcelona lopen? Klik hier voor een up to date lijst!

en natuurlijk....

9) Spaans leren! Echte aanrader is Versión Original *: goed, betrokken, kleine klasjes en heel erg betaalbaar! En midden in het centrum (om de hoek bij Placa Catalunya)! Learn Spanish here at the best language school in Barcelona! (*mail me voordat je een cursus gaat volgen voor eventuele kortingsacties!/send me a mail before you start a course for a possible discount!)

10) Zit je na het lezen van mijn blog (gebruik eerst de zoekfunctie a.u.b.) nog met een vraag over wonen/werken/leven in Barcelona? Dan mag je me mailen via e_mabel AT yahoo.com. Ik help je graag op weg.... maar mails met hele algemene vragen (daar kan ik niet zo veel mee) en mails met CV's (ik ben geen arbeidsbureau) worden niet beantwoord.

© Mabel at BCN, 2004.

Niets van deze website mag worden vermenigvuldigd of openbaar gemaakt door middel van druk, microfilm, fotocopie, plaatsing van teksten en/of afbeeldingen op andere websites of op welke wijze dan ook, zonder voorafgaande schriftelijke toestemming van de auteur/maker.

Thursday 3 February 2011

Belastingen in Spanje

Dit is niet het allerleukste onderwerp om te lezen (en over te schrijven), maar wel belangrijk!

Goed, belastingaangifte doen in Spanje is verplicht als je per jaar 22.000 euro bruto of meer hebt verdiend (zie je jaaroverzicht dat je elk jaar in januari/februari krigt). Deze grens ligt echter lager als in één jaar 2 of meer werkgevers hebt gehad. Dit is belangrijk, want je kunt in Spanje drie jaar na dato nog naheffingen krijgen.

En dat gebeurde mij vorig jaar.... Over 2007 moest ik nog even 1750 euro terugbetalen, en dat werd met rente bijna 2000 euro. En nu wil de belastingdienst nog een boete van bijna 500 euro van me, omdat ik in dat jaar geen aangifte heb gedaan. Jajajaja, ik zat toen onder de grens van 22.000 euro, maar had wel 2 werkgevers gehad. Dat laatste wist ik helaas niet...

Zodra je je jaaroverzicht hebt ontvangen, dien de dus aangifte te doen: de declaración de la renta. Die kun je bij het belastingkantoor aanvragen, maar ook online (zie deze pagina).

Het is altijd handig om - indien je onder de grens zit - toch te kijken of je geld kunt terugkrijgen. Indien je geen kinderen hebt of invalide bent, heb je amper aftrekposten, dat is waar, maar hier in Spanje kun je wel als een huis op je naam hebt staan (huurcontract dus), die van je bruto jaarinkomen aftrekken. Daarnaast zijn donaties en lidmaatschap van een vakbond bijvoorbeeld ook aftrekbaar. Vooral de huur kan toch een bedrag van 400 - 500 euro opleveren.

Let op dat als je boven de grens zit, of twee of meer werkgevers hebt gehad, dat je de aangifte wel op tijd inlevert, zo niet, dan kun je ook een boete krijgen voor het te laat inleveren van de belastingaangifte. Op het belastingkantoor kunnen ze je heel goed helpen, maar zorg wel dat je doorvraagt zodat je ècht weet wat je te wachten staat. Mij was over de boete niets verteld. Als ik dat had geweten, had ik alsnog aangifte over 2007 gedaan (aangifte doen mag 3 jaar na dato) en dan een boete gekregen voor het te laat inleveren van mijn belastingaangifte en niet voor het niet inleveren (snap je het nog? ;)

Wat betreft het % belasting dat je betaalt over je loon, die zijn soms nogal verschillend. Zoals ik al eerder schreef, dit heeft te maken met het bedrag dat men denkt dat je op 1 januari het hele jaar gaat verdienen.

Dus stel dat ze denken dat je dit jaar 22.000 euro bruto gaat verdienen, dan staat daar een x % tegenover. Maar indien je baan verandert, promotie maakt of wat dan ook, dan kan dat percentage dus veranderen. En soms is dat nadelig als je bijvoorbeeld in september aan een nieuwe baan begint. Je nieuwe bedrijf gaat er dan vanuit dat je maar een gedeelte van een bruto bedrag gaat verdienen (dus niet 24.000 maar maar één vierde van 24.000 omdat je slechts van sept - dec daar werkt) en dan gaat het % omlaag, maar uiteindelijk heb je in dat jaar misschien wel 23.000 euro verdiend in plaats van de in januari vastgestelde 22.000 euro. En als je dan de laatste maanden veel minder belasting hebt betaald, kun je het jaar erop hoogstwaarschijnlijk bijbetalen....

In geval van promotie of extra betalingen bij hetzelfde bedrijf, is het normaal dat personeeslzaken automatisch in december een correctie uitvoert, waardoor je meestal in december plotseling meer % betaalt en dus even een lager loon hebt.

Ben je van bedrijf veranderd, dan zal het nieuwe (tweede) bedrijf, niet een correctie uitvoeren omdat zij niets met je eerste werkgever te maken heeft. In de meeste gevallen zul je het jaar erop met je belastingaangifte erachter komen dat je te weinig hebt betaald. Je kunt dit voorkomen door persooneelszaken van je nieuwe bedrijf, meteen het belasting % op het "jaarbedrag" te zetten zodat je in ieder geval het jaar erop niet terug hoeft te betalen.

Oja, en denk niet dat niet betalen of doen alsof je van niets weet, helpt: de belastingdienst kan in geval van verzuim, je werkgever heel simpel verplichten je schuld van je loon in te houden.

Succes!

No comments:

Blog Widget by LinkWithin