Barcelona
It was the first time that we met

Barcelona
How can I forget

The moment that you stepped into the room
You took my breath away

Barcelona
La musica vibro y e Ilanos unio

And if God is willing
we will meet again some day


Mijn eigen handige tips / My own tips & tricks

***************** MUST READ **************

1) Klik hier voor mijn eigen bedrijvenlijst waar je geen Spaans nodig hebt om bij te werken, ideaal om te starten!/ My own list of companies where Spanish is not required, ideal to start!

2) Klik hier voor veelgestelde vragen over werken, wonen en leven in Barcelona / FAQ - in English as well

** Ook super handig **

1) Hier algemene tips / General Tips & Tricks

2) Baan? Belangrijk advies bij het zoeken: lees dit eerst voordat je begint!

3) Woning? Belangrijk advies bij het zoeken: lees dit eerst voordat je begint!

4) Kamer? Belangrijk advies bij het zoeken: lees dit eerst voordat je begint!

5) Zoek hier meteen een baan door "Dutch" OF "Holandes" OF "Nederlands" in het eerste vak in te vullen en "Barcelona" in de tweede!





Direct looking for jobs on biggest job site in Spain

6) Grootste huizenaanbod/ Biggest offer of houses in Barcelona

7) Loquo, van kamer via banen tot meubels / Loquo: from rooms via jobs to furniture in Barcelona

8) Stage in Barcelona lopen? Klik hier voor een up to date lijst!

en natuurlijk....

9) Spaans leren! Echte aanrader is VersiĆ³n Original *: goed, betrokken, kleine klasjes en heel erg betaalbaar! En midden in het centrum (om de hoek bij Placa Catalunya)! Learn Spanish here at the best language school in Barcelona! (*mail me voordat je een cursus gaat volgen voor eventuele kortingsacties!/send me a mail before you start a course for a possible discount!)

10) Zit je na het lezen van mijn blog (gebruik eerst de zoekfunctie a.u.b.) nog met een vraag over wonen/werken/leven in Barcelona? Dan mag je me mailen via e_mabel AT yahoo.com. Ik help je graag op weg.... maar mails met hele algemene vragen (daar kan ik niet zo veel mee) en mails met CV's (ik ben geen arbeidsbureau) worden niet beantwoord.

© Mabel at BCN, 2004.

Niets van deze website mag worden vermenigvuldigd of openbaar gemaakt door middel van druk, microfilm, fotocopie, plaatsing van teksten en/of afbeeldingen op andere websites of op welke wijze dan ook, zonder voorafgaande schriftelijke toestemming van de auteur/maker.

Monday 28 September 2009

Tips voor Toeristen: hoe word ik niet beroofd?

Afgelopen weekend gebeurde het weer recht voor mijn ogen: een duidelijk uitziende (engelse) toerist werd van zijn portemonnee gerold toen hij de metro instapte. Gelukkig bleven de “boeven” in de metro staan, waardoor ik hen kon aanspreken om de portemonnee terug te geven. En zo geschiedde.

En ja, later bedacht ik me dat het wellicht niet zo handig was 4 mannen aan te spreken op hun “boevengedrag”. Maar ik zie het en dan moet ik automatisch iets doen, ik kan het gewoon niet laten gebeuren!

Dus om minder in actie te hoeven komen, hier een aantal tips voor de toeristen onder ons!

1) Stop niets, maar dan ook niets in je broek- of jaszakken! Alleen de binnenzak van je jas is veilig, al denk ik dat men daar ook nog wel bij kan komen.

2) Gedraag je niet als een toerist! Ja, tuurlijk is het hier mooi en is er hoop te zien en zijn de mensen haast nog aardiger dan thuis, maar je kunt je – zeker als je met al je koffers op stap gaat - geen enkele afleiding veroorloven. Dus die kaart en fototoestel lekker wegstoppen en alleen eruit halen indien echt nodig (voor kaartlezen 2 tips: a. vraag het gewoon in plaats van uren naar een kaart te staren of b. ga even ergens rustig zitten met een kopje koffie erbij)

3) Laat niets maar dan ook niets op tafel liggen!

4) Bescherm je tas met je leven! Dus niet over je stoel laten hangen, niet op je rug laten bungelen, niet zomaar op de grond zetten… Het is echt erg, maar eten met je tas op schoot (en liefste een hengsel over je arm) is hier echt normaal en aan te raden!

5) Zorg dat je € 10 en strippenkaart apart van je portemonnee bewaart voor het geval dat je toch beroofd wordt! Dan kun je een taxi terug naar hotel/appartement pakken of in ieder geval nog met de metro naar je bestemming.

6) Neem geen creditcards of bankkaarten mee als het even kan!

7) Vermijd donkere en smalle steegjes!

8) Zorg dat je een lijstje met noodnummers en kopie van je paspoort in je hotel/appartement bewaard voor het geval dat… (ook van de bank om je kaarten te blokkeren)

9) Geef niet aan bedelaars en ga al helemaal niet meedoen aan balletje balletje!

10) En mocht je dan toch beroofd worden: geef gewoon je portemonnee (die dus eigenlijk bijna leeg hoort te zijn), behalve je “reservegeld” en doe wel aangifte bij de politie: alle kleine beetje helpen!

Meer tips welkom!

1 comment:

wijnands said...

Amazing! Ik ben er eind jaren '90 herhaaldelijk geweest. Toen was 't, naar mijn beleving, een stad neit onveiliger dan Amsterdam

Blog Widget by LinkWithin